مصاحبه مدیریت امداد خودرو لاهیجان مهندس مسعود حقیقی و سرپرست امداد خودرو کشوری ۱۸۹۳ دفتر گیلان
صابرین:
برای نخستین بار در گیلان توسط امداد خودروی 1893 صورت گرفت؛
تعمیر خودرو در منزل مشتری/امداد خودرو تعمیر ماشین نیست نجات جان سرنشینان هم هست
صابرین- مهندس مسعود حقیقی، مدیرعامل شرکت امداد خودرو پارسیان خزر و سرپرست امداد خودرو کد ۱۸۹۳در گیلان امروز در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به سوابق کاری خود در عرصه تعمیر خودروی شهروندان اظهار داشت: فوق دیپلم مکانیک هستم و با سابقه ۲۰ سال فعالیت در عرصه امدادرسانی و تعمیر خودرو در استان خدمت رسانی می کنم و حدود۱۰ سال است که در این عرصه اشتغال زایی و کارآفرینی نمودهام.
وی با بیان اینکه بحث خرابی خودرو یکی از مشکلات عمده مردم است، افزود: خرابی خودروها در جادهها و داخل شهر یکی از دغدغه های مردم بوده و هست ولی ما با یک ایده نو، تعمیرات خودرو در محل را برای اولین بار در گیلان در شهر رشت پایه گذاری کردیم.
حقیقی، با اشاره به اینکه مکانیکی سیار، پنچرگیری سیار، امداد فنی سیار، حمل خودرو، خودروبر و کفی و… بیشترین قسمت کارهای ما در عرصه تعمیرات خودروست؛ ادامه داد: امروز دیگر خانواده ها با وجود خدمات امدادرسانی ما دغدغه ندارند و با این امکانات سیار خودروی آنها در محل خرابی و یا حتی در منزل مالک خودرو تعمیر می شود.
*تامین قطعات خودرو از درب کارخانه تا محل تعمیر خودرو
مدیرعامل شرکت امداد خودرو پارسیان خزر، در مورد تامین قطعات مورد نیاز تعمیر خودروها خاطر نشان کرد: ابتدا قطعات را از بیرون خریداری میکردیم ولی اخیرا خودمان واحد فروش قطعات را هم راهاندازی کردیم و با اخذ پروانه کسب به صورت سیار و ثابت به مشتریان خدمات ارائه میکنیم؛ بدین ترتیب که قطعات را از تهران به صورت دست اول از تاجر و یا از درب کارخانه به صورت قیمتهای عمده خریداری می کنیم تا برای مصرف کننده نیز ارزان تمام شود.
وی نبود برخی قطعات و لوازم در هر صنف را یکی از مشکلات عنوان کرد و گفت: با این روش ما سعی کردیم برای تامین قطعات به صورت مستقیم یا با تاجر دست اول ارتباط بگیریم که قیمت، کیفیت، و تعداد مورد نیاز ما تامین شود.
* توانایی اشتغالزایی برای 200 نفر در گیلان را داریم
سرپرست امداد خودرو کد ۱۸۹۳در گیلان به
اشتغال زایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای ۵۰ نفر در سطح استان گیلان توسط شرکت مذکور اشاره کرد و گفت: شرکت امداد خودرو پارسیان خزر امروز در شهرستانهای کوچک، یک یا دو امدادگر و در برخی از شهرستانهای بزرگتر تا چهار امدادگر دارد که این افراد هم راننده هستند و هم در شهرستان های مورد نظر خود، تعمیرگاه ماشین دارند پس عملکرد آنها دو منظوره بوده و فنی کارند ولی سرویس تعمیرات را از ما میگیرند.
*خواستار تشکیل اتحادیه صنفی امدادگران خودرو در کشور هستیم
وی در پاسخ به این سوال که آیا در راستای فعالیت کاریتان دارای یک تشکل صنفی هستید؛ اظهارکرد: یکی از مشکلات ما نداشتن تشکل صنفی است؛ امداد خودرو به صورت مستقیم دارای اتحادیه نیست و قرار بود یک اتحادیه کشوری تشکیل شود ولی مسئولان کشور قبول نکردند و ما در حال حاضر زیر مجموعه اتحادیه تعمیرکاران خودرو هستیم و متاسفانه زیر مجموعه هیچ سندیکای مستقلی نیستیم و خودمان سرپرستان امداد خودروها در شهرستانها یک خط چهار رقمی ۱۸۹۳ راه اندازی کردیم، که در هر استان سرپرست همان استان مجموعه را مدیریت می کند و فقط با استانهای دیگر در راستای خدمات دهی متقابل تفاهمنامه داریم.
حقیقی با تاکید براینکه، نخستین مشکل نبود سندیکا برای امدادگران خودرو، نداشتن نرخنامههای هماهنگ در استانهاست؛ ادامه داد:
در استانها نرخ ها متفاوت است و هماهنگی وجود ندارد و نرخنامه واحد در کشور نداریم و کسی هم پاسخگو نیست که این مورد نیاز به بررسی و پیگیری دارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش، در تشریح عملکرد شرکت امداد خودرو پارسیان خزر یا امداد خودرو ۱۸۹۳ تصریح کرد: شرکت مذکور دارای تعمیرگاههای متعدد در شهرستانهای گیلان است و تعمیرگاه مرکزی آن در شهر رشت قرار دارد در واقع اگر خرابی خودرویی قابل حل باشد در محل تعمیر میشود اگر نه به تعمیرگاه مورد نظر ما حمل خواهد شد.
این کارآفرین گیلانی ابراز داشت؛ اگر حرفه ما حمایت شود ما توانایی اشتغالزایی برای ۱۵۰ الی ۲۰۰ نفر را داریم؛ به دلیل ظرفیت گردش پذیر بودن استان گیلان و ورود خودروهای مسافران در تعطیلات مختلف، میتوانیم ظرفیت امداد خودرو را از لحاظ جذب تعداد بیشتر نیروها و تعداد تعمیرگاهها افزایش دهیم زیرا در حال حاضرما روزانه بیش از ۱۰۰ الی ۱۵۰ تماس تلفنی داریم که این تعداد در روزهای تعطیل به بالغ بر ۵۰۰ تماس هم می رسد و این یعنی ظرفیت کار در گیلان در این حوزه بالاست.
*نیازمند تجهیز و نو کردن ناوگان امدادی هستیم
مدیرعامل شرکت امداد خودرو پارسیان خزر در گیلان با تاکید براینکه هر شغلی نیازمند توسعه و تجهیز است، افزود: در حال حاضر نیازمند تجهیز و
نوکردن ناوگان امدادی مان به عنوان مهمترین رکن طرح توسعه در رشته مان هستیم، زیرا گاهی ناوگان امدادی مان حین خدمات دهی نیز دچار حادثه میشود و چون ناوگان امدادی خودرو ما شامل جرثقیل و غیره هست باید نو شود و مالک هم شرکت باشد تا بتواند به صورت شبانه روزی فعالیت کند و یا به صورت شیفتی از افراد به کارگیری شود.
این مسئول بابیان اینکه ناوگان امداد خودرو باید نو باشد تا خیال ما هم راحت باشد، ادامه داد: افزایش تعداد ناوگان حمل و تحت مالکیت شرکت بودن هدف و اولویت ماست.
وی به توانمندی امدادگران برای تعمیر خودروهای مشتریان اشاره کرد و گفت: امروزامدادگران ما توانایی تعمیر انواع ماشینهای چینی، ایرانی، اعم از ایران خودرو و سایپا و ماشینهای متفرقه و … را دارند.
این مهندس مکانیک خودرو با اشاره به افزایش خودروهای چینی در خیابان ادامه داد: ما در تعمیر خودروهای چینی که از خودروهای ایرانی نیز بیشتر است تخصصهای لازم را داریم و هیچ مسئلهای در این حوزه برای ما پیش نیامده و در بحث تعمیر ماشینهای چینی تاکنون موفق عمل کردهایم و همه کارهای تعمیرات، مکانیکی، آهنگری برق خودرو و… در ماشین های چینی را خودمان انجام میدهیم.
به گفته وی، چندین بار با مسئولان صحبت کردیم و نیازمند برگزاری نشست و گفت و گو سرپرستان امداد خودروها با مسئولان مربوطه هستیم.
حقیقی خاطر نشان کرد: به نظرم مسئولان هنوز شناخت درستی از عملکرد امداد خودروها ندارند و فقط در بحث تصادفات با ما جلسه میگذارند.
* شغل امداد خودرو در سامانه نوین اصناف کشور تعریف شود
وی با اشاره به ایجاد سامانه نوین اصناف کشور برای صدور مجوزهای صنفی، تصریح کرد: آخرین تقاضای ما در مورد سامانه مجوزهاست؛ شغل ما یعنی امداد خودرو در این سامانه، به درستی تعریف نشده است که دریافت برخی مجوزها را با مشکل مواجه کرده است.
حقیقی یادآور شد: برای بهبود عملکردمان در حال حاضر، نیازمند دو هزار مترمربع زمین در حاشیه شهر برای اشتغال زایی150 نیروی کار هستیم ولی مسئولان فکر میکنند که امداد خودرو یعنی فقط سایپا و ایران خودرو اگر وام و افتخاراتی است متعلق به آنهاست در صورتی که این شرکت ها، از ساعت 8غروب به بعد دیگر پاسخگو نیستند و شرکت ما پاسخگوی هر گونه سانحه اعم از تصادف، سقوط در رودخانه و … در هر نقطه که اتفاق بیفتد؛ هست.
وی همچنین به بحث بیمه اشاره کرد و گفت: شرکت ما شامل هیچ گونه حمایتی اعم از یارانهها، سهمیه بنزین و بیمه از سوی دولت نیست.
*مراقب حضور امدادگر نماها در فضای مجازی باشیم
سرپرست امداد خودرو کد ۱۸۹۳در گیلان در ادامه به نبود نظارت بر سایتهای گوگل اشاره کرد و متذکر شد: متاسفانه هر تعمیرکاری که تبلیغات در فضای مجازی را بلد باشد بدون مجوز برای خودش سایت میزند و پیگیر مجوز و غیره نمیشود که حضور این امدادگرنماها و امدادگران متفرقه در فضای مجازی موجب بروز مشکلاتی مانند کلاهبرداری، بدقولی، جعل، سواستفاده و … از مشتریان شده اند و اعتماد آنها را نسبت به امدادگران قانونی از بین می برند.
وی در خاتمه از مسئولان خواست تا در بحث مالیات نیز در این حوزه تجدید نظر کنند زیرا تمام خدمات خودرو اعم از خرید قطعه، تراشکاری و … در تعمیرگاه امداد انجام می شود وهزینه ها را یکجا پرداخت می کند ولی اداره مالیات همه آن تراکنش ها را پای امداد خودرو میزند در صورتی که امداد خودرو فقط اجرت خود را بر می دارد.
حقیقی با اشاره به بحث تامین اجتماعی نیز تصریح کرد: هزینه حق بیمه امدادگران زیاد است و گاهی تا دو میلیون یا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم می رسد؛ یعنی ۴ درصدی محاسبه میشود چون ما درصدی هستیم برای ما نمیصرفد که امدادگرا بیمه کنیم توان ما این اجازه را نمیدهد امدادگر نیز خودروی شخصی دارد ساعات کاری دست خودش است و احتمال دارد یک روز24ساعت کار کند و دو روز دیگر کار نکند ولی نیروهای ثابت ما بیمه هستند.
سرپرست امداد خودرو کد ۱۸۹۳در گیلان در پایان با بیان اینکه در رشته خود واحد نمونه شده ایم؛ ادامه داد:
ما با پایه گذاری این روش جدید از تعمیر خودرو در محل، دغدغه و نگرانی را از مالکان خودرو گرفتیم و در صورت افزایش ناوگان برای تعمیر خودروهای در راه مانده این امکان وجود دارد که خدمات بیشتری به همشهریان خود ارائه کنیم.
وی خطاب به مسئولان استان گفت: اگر تسهیلاتی به ما تعلق بگیرد می توانیم40 درصد تجهیزات تعمیرات باقیمانده را نیز تهیه میکنیم و از این طریق نیروی کارمان را نیز افزایش دهیم به طوری که برای هر ماشین میتوانیم سه راننده در سه شیفت اشتغال زایی کنیم مورد مهم دیگر اینکه مسئولان بدانند که امداد خودرو فقط تعمیر خودرو نیست گاهی اوقات نجات جان افراد و سرنشینان هم هست به عنوان مثال وقتی ماشینی دچار آتش سوزی یا سقوط در رودخانه میشود باید نیروی فنی ما بتواند افراد سرنشین را به موقع نجات دهد پس
مسئولان اول باید ما را بشناسند تا حمایت کنند؛ زیرا تاکنون هیچ مسئولی پیگیر شناخت واقعی از فعالیت امداد خودرو نبوده است و فردی مانند من امروز از روی دلسوزی مجموعه را نگهداری میکنم چون برخی از امدادگران ما دارای زندگیهای خاص هستند و با همکاری بهزیستی و کمیته امداد، خودرو خریداری کرده اند تا یک شغلی برای خود دست و پا کنند و در این راستا از اداره کل صنعت و معدن استان گیلان تقاضا داریم به مسئله امدادگران خودرو ورود کند و با ایجاد یک نرخ استانی از امدادگران خودرو حمایت کند.